How to choose a deck-building game?

How to choose a deck-building game?

Jeg brugte en del af min weekend på at  omorganisere mit ludotek. I ved, som alle almindelige danskere jo gør engang imellem. Denne gang var formålet ikke at alfabetisere dem eller ordne dem tematisk; nej desværre var formålet at finde den mest pladsoptimerende løsning til mine knap 70 spil (udvidelsespakker inkluderet).

Mens jeg stod med alle mine spil i hænderne, slog det mig for det første, at jeg i den grad savner en ordentlig gamingdag med flere end 3 mennesker (more on that later). Men derudover slog det mig, at min samling mangler noget – (eller i virkeligheden kunne jeg jo sagtens finde en 30-40 spil, jeg gerne ville have) men der var én type spil, som specifikt mangler fra min samling: Deck-builders!

Jeg har været tosset med kortspilsbaserede tabletop games, siden jeg som pre-teen spillede Yu-Gi-Oh! med mine venner (øj hvor ærgrer jeg mig over, at fortids-Mejling lagde sine lommepenge i det og ikke Magic: The Gathering, men det er en anden snak). Jeg har siden da ofte haft lyst til at spille deck based games, men det er simpelthen for stor en investering at skulle i gang med at opbygge en Magic-samling. Deck-Builders hvor hele spillet kan købes i én pakke, hvor der ikke skal lægges yderligere investeringer i ekstra booster packs, virker derfor som den perfekte løsning.

Spørgsmålet er derfor, hvilket spil man skal have fat i? Jeg har derfor nedfældet et par tanker om de foskellige alternativer, jeg ser for mig. Jeg hører meget gerne jeres tanker, om de spil jeg har nævnt her, eller om der er nogle spil, som jeg helt har overset:

 

Dominion: Se her på BGG!

Selvfølgelig kommer man ikke uden om Dominion. Lad mig starte med de åbenlyse fordele. Hvis man indkøber Big Box-udgaven, sikrer de mange forskellige decks en nærmest uovertruffen replayability. Forskellige decks giver hele tiden nye kombinationer og strategier, som enten kan gøre visse kort uvurderlige eller ubrugelige, alt efter om de nødvendige back-up-kort er til stede eller ej. Temaet tiltaler mig klart også. Kort/brætspil i middelaldertema er altid en sikker vinder for mit vedkommende.

Så hvorfor ikke bare indkøbe Dominion med det samme? For det første har flere af jer allerede Dominion. Eftersom jeg nok ikke ville spille det ofte med grupper, der ikke inkluderer mindst én af de tre (?) af jer, der allerede ejer en udgave, virker det overflødigt. Det behøver selvfølgelig ikke stoppe mig. Jeg ejer flere spil, som mange af jer har. Dune, A Game of Thrones just to name a few.

Men mit største problem med Dominion er egentlig manglen på spillerinteraktion. Jeg er med på, at man selvfølgelig kan købe alle 10 eksemplarer af et af de decks, der er up for grabs i spillet, men det er trods alt ret begrænset spillerinteraktion. Derudover er jeg også med på, at der i Big Box’en er enkelte decks, der introducerer en smule spillerinteraktion, men det bliver altid et sekundært element.

Ascension: Se her på BGG!

Jeg har aldrig spillet Ascension IRL, men jeg spillet Steam-udgaven, hvilket har givet mig lidt en føling med spillet. Ascension (til de uindviede) har fem kort liggende imellem spillerne. Når ét kort bliver fjernet fra midten kommer der et nyt random kort fra det samlede deck. Kortene deler sig i fjender, man kan besejre og få victory points for eller kort, man kan købe og lægge i sit deck. De kort man kan købe fordeler sig i en række forskellige factions, hvor en eksempelvis er fokuseret på strength, så man kan besejre fjendekortene i midten, andre fokuserer på, at man kan tynde ud i sit deck og nogen hjælper med at trække flere kort, så man kan cycle sit deck hurtigere. Vinderen af spillet er den, der først opnår et vist antal victory points.

Ascension tiltaler mig fordi de fem kort, der ligger i midten hele tiden skiftes ud. Man kan derfor ikke nødvendigvis vente til næste tur med at købe et kort, man har brug for, da de andre spillere måske har købt det, inden man får tur igen. Samtidig har man mulighed for at købe et kort, der måske ville passe perfekt ind i en af de andre spilleres build. Det giver mulighed for lidt mere spillerinteraktion end Dominion. Der er også visse kort, der giver muligehd for i begrænset omfang at påvirke sine modstandere. Når det er sagt, er spillerinteraktionen dog stadig begrænset. Man kan stadig godt få følelsen af, at man sidder med en avanceret kabale, hvilket jeg ikke er på udkig efter.

Derudover er der med de fire factions, der er inkluderet i basisudgaven, en begrænset replayability. Der er mulighed for at købe et hav af nye booster packs (71 expansions så vidt jeg kan se på BGG), der kan udvide spillet med flere factions, men så bliver det for mig pludselig en langt større investering, før spillet for alvor bliver interessant. Og skal jeg lægge en betydelig mængde penge i det, så kunne jeg nærmest lige så godt springe direkte ud i Magic: The Gathering.

Star Realms: Se her på BGG!

Spillet adskiller sig fra de andre på mange fronter. For det første finder det sted som en epic space battle og ikke i et middelalderligt univers. Stadig et tema, som smager præcis som det skal, så no worries there. Lige som i Ascension ligger der også fem kort i midten, som spillerne køber fra. Den afgørende forskel er, at man ikke skal bruge kortenes attack value til at angribe fjendtlige kort i midten, som alle gerne vil slå ihjel – nej spillet går derimod ud på, at man skal udrydde modstanderens life points. Man kan forsøge at forskanse sine egne point bag Space Stations. De bliver i modsætning til rumskibe liggende efter ens tur er slut og fungerer som et skjold, som modstanderen skal igennem, før han kan nå ens precious life points. Det er med andre ord ensbetydende med direkte spillerinteraktion – hele tiden. Så umiddelbart er alt som det skal være. Derudover giver det også en gameplay-fornemmelse, der ligger helt utrolig tæt op ad Yu-Gi-Oh og Magic, som jo eeeeeeeeeegentlig var det jeg ledte efter.

Men hvad er the downsides? For det første er Star Realms i modsætning til Ascension og Dominion et strictly 2 player game. Det er et klart minus for mig. Hvis jeg har sat en board game session op med kun én anden, ville jeg hellere foretrække et større mere strategisk spil som War of the Ring, Rebellion eller Twilight Struggle.  Det kan selvfølgelig bruges som en ganerenser mellem to tunge spil, men det vil stadig være begrænset, hvor tit jeg ville få det spillet.

Derudover lider det af samme problem som Ascension med, at der i startpakken kun er fire factions. Dermed ville jeg skulle ud i at købe en djævelens masse booster packs (der er 59 på BGG), før man får samme replayabilitty som eksempelvis Dominion.

Legendary: A Marvel Deckbuilding Game: Se her på BGG!

Endnu engang er vi ude i et nyt tema: Marvel Superheroes. Jeg har været (generelt) glad for MCU, og har også været forbruger af universet før MCU, så jeg er stadig on board. Legendary er i modsætning til de andre spil et cooperative spil. Det har jeg i princippet ikke noget imod. Med et kooperativt spil har man bedre mulighed for at diskutere fordele og ulemper ved ens build, og der kommer også nogle gode dynamikker i, om man skal hjælpe til i den fælles kamp mod de skurke, som hele holdet skal kæmpe imod, eller om man skal opbygge sit eget deck. Det åbner op for spillerinteraktion, som er noget af det, jeg søger, selvom det selvfølglig er an helt anden type interaktion end ved den direkte konfrontation i Star Realms. Det skal selvfølgelig nævnes, at Legendary ikke er et true cooperative game, da man til sidst finder en vinder, men det virker som om, det i virkeligheden er et nærmest sekundært element.

Jeg har svært ved at vurdere, hvor stor replayability der er i det, men alene udbuddet af udvidelsespakker antyder, at det er nødvendigt. Derudover er der også et element af corporate cash grab over det. Både ift. pris men også i mængden af udvidelsespakker. Jeg har desværre ikke selv spillet det, så jeg er meget åben over for jeres erfaringer med det.

Arctic Scavengers: Se her på BGG!

Umiddelbart virker Arctic Scavengers til at være et rigtig solidt deckbuilding game. Som en anmelder på BGG skrev: “The best straight-up deck builder ever? Arguably“. Spillet foregår i en dystopisk fremtid, hvor en stor del af menneskeheden overlever i en arktisk udørk, hvor kun den mest hensynsløse overlever. Der er en masse spændende dynamikker i spillet. Der er ekstrainformation til den spiller, der starter runden, og som giver god mulighed for en masse bluffing. Der er fælles budrunder på kort, som potentielt set kan betyde liv eller død for ens lille stamme, og man har mulighed for at slå til mod ens modstandere. Alt i alt et spil som jeg tænker er godt på vej mod at kunne blive det spil jeg køber. Men hvad er the downsides?

For det første findes det allerede i broderskabets samling men dog slet ikke i lige så stort omfang som Dominon. Derudover er jeg desværre bare ikke lige så fænget af en overlevere i en arktisk ødemark, som jeg er af episke rumslag eller super heroes galore. Selvfølgelig er selve spildynamikkerne vigtigere, end hvilke tegninger der er blevet påklistret kortene, men det har også betydning. Grunden til at jeg bliver ved med at vende tilbage til War of the Ring er ikke blot, at det er et underholdende asymmetrisk dudes on a map game, men det er klart også fordi det er den ultimative kamp i Tolkiens Middle Earth. Det samme kunne siges om A&A, Star Wars: Rebellion, Twilight Struggle osv.

Endelig er jeg bange for, at spillets replayability er begrænset. Som en anmelder på BGG skriver: “All games play out the same. The expansion adds a little variety, but not enough. No space for clever play. It’s just a repetitive exercise of allocating cards in hand to digging, buying and/or fighting.” Efter kun at have spillet spillet et par få gange kan jeg ikke vurdere, om det er en rimelig kritik, men jeg kunne godt have mine bange anelser.

 

Hvad er jeres erfaringer med deck-builders? Hvilke har i selv? Og hvad tænker I, man bør investere i?