X-wing vs. TIE Fighters – First look at Star Wars: Armada

X-wing vs. TIE Fighters – First look at Star Wars: Armada

posted in: Kampreferat | 0

Ceremonimesteren og Stormesteren prøvede i går kræfter med Fantasy Flight Games’ nyeste figurbrætspil, Star Wars: Armada – som også er den strategiske pendant til FFG’s enormt populære X-Wing: Miniatures. De to spil danner tilsammen med Star Wars: Imperial Assault en hellig treenighed, hvormed man med figurbrætspil kan udleve sine vildeste Star Wars drømme.

 

Star Wars: Armada

Star Wars: Armada går grundlæggende ud på at overdænge sin modstander med veltilrettelagt turbolaserild, photon torpedoer og andet godt – således at han når spillet slutter har mistet flåde svarende til færre point end dig selv. Et element der dog kan betyde alt fra lidt til næsten alt, er de objectives som er valgt til det spil. På den måde ligner det f.eks. Warhammer en del, med den undtagelse af deciderede scenarios hvor meget specifikke mål skal opnås som primær win condition er ekstremt sjældne i Star Wars: Armada, der ligesom X-Wings er meget præget af den internationale turneringsstruktur som FFG har bygget op.

Både som casual game – og ift. det store turneringsfokuserede meta der er opbygget omkring det – er Armada meget fokuseret på såkaldt ‘list building’, som består i kunsten at sammensætte sin flåde, selektivt opgradere de forskellige skibe med upgrade cards, udvælge sin admiral og meget mere. En del af spillets elementer foregår altså ‘pre-game’.

En anden vigtig del er manøvrering, som med store skibe især (Imperial Star Destroyers f.eks.) er noget man skal være i stand til at planlægge flere ture ud i fremtiden. Alt i alt, indeholder spillet mange strategiske og taktiske elementer der gør det ganske dybt. Et godt eksempel er hvor stor forskel der er på et ‘vanilla’ skib af en type, sammenlignet med en anden type af samme skib, med nogle strømlinede upgrades der f.eks. betyder at en Victory II-class Star Destroyer kan gå fra at være et ‘get in and concentrate fire’-skib, til en Victory I-class Star Destroyer med upgrades målrettet mod at blive et carrier skib, der hver tur kan gøre 4 squadrons af TIE fighters i nærheden 2-3 gange så nedern at få i face.

 

The Empire Strikes … not so hard

Vores første spil Star Wars: Armada nogensinde, vi anvendte begynderscenariet i Core settet hvor en del af reglerne ikke anvendes, med to 120ish point flåder.

Manøvrering i løbet af spillet, havde kostet os dyrt – i det vi først sent fandt ud af at ens skibe ikke må forlade det designerede play area (3’x3′ op til 200-250 point, ligesom den spilmåtte i ser på billedet, og 6’x3′ til turneringsstørrelse flåder, dvs. 400 point). I det hele taget er manøvredelen en meget vigtig, og for nogle skibe ret infleksibel del af spillet. Det er noget man skal gå ind i spillet med en klar plan for, for hele ens flåde ift. hinanden og hvor man regner med modstanderen også vil rykke hen. På den vis, får Armada et kraftigt præg af netop at simulere en Armada, flåder – med bredsider og den slags der skal lines rigtigt op for at have nogen effekt.

Spillet endte med at forevise de to siders primære styrker og svagheder, nemlig det Galaktiske Imperiums langsomme og infleksible skibe – der til gengæld slår så hårdt at rebellerne prøver at flygte fra dem – mod rebelleners enormt manøvredygtige men ikke voldsomt slagkraftige skibe. Imens vores capital ships primært dansede med hinanden, min Star Destroyer affyrede kun en salve i hele spillet, endte vores fighters med at clashe sammen på venstre halvddel af brættet. Her tog vi næsten lige tab, men heldige slag med mine TIE Fighters endte med at give mig en ekstremt marginal sejr.

20160902_195557
Her er Ceremonimesteren i gang med (vha. manøvreværktøjet som er noget man skal lære at bruge korrekt meget hurtigt hvis man ikke vil torpedere sine egne skibe eller andet snask) at flytte sin Nebulon-B Escort Frigate så langt væk fra min Victory II-class Star Destroyers kraftfulde frontvendte turbolaserbatterier. De skibe i dårligt kan ane nede til venstre, er primært en sværm af TIE Fighter og W-Wing squadrons der er i gang med heftig dogfight.

 

Jeg er ret overbevist om at man gerne vil op på de 300 point før spillet er rigtig sjovt, ligesom upgrades, objectives og nogle flere typer skibe af vælge fra virkelig vil være givtigt. Heldigvis har jeg alt det liggende, og mere til, men jeg overvejer allerede at købe en del nye skibe så jeg kan bygge en masse forskellige flåder.