The Resistance: Avalon

posted in: Spil | 0

Det var efterhånden en lille flok af riddere, der sad rundt om Kong Arthurs runde bord. Færre og færre unge riddere meldte sig hvert år under fanerne, og flere og flere vendte ikke tilbage, når kongen sendte sine mænd ud på farefulde togter. Det var mange år siden, nogen havde set det mindste til troldmanden Merlin. Mere end nogensinde havde Camelot brug for sammenhold blandt de resterende riddere, men Mordreds tentakler havde for længst nået hjerterne på mange af de engang så trofaste krigere. Ingen stolede på hinanden. Sir Galahad tog ordet: “Nogen bliver nødt til at tage til Mercia for at sætte en stopper for røverbanderne, der hærger landsbyerne.” Sir Tristan sprang hurtigt på benene og meldte sig. Sir Lancelot kiggede skeptisk på ham. “Hvorfor sådan en hast, Sir Tristan? Hvorfor har netop du sådan en interesse i Mercia?”. Sir Tristan blev rød i hovedet og forklarede kluntet noget om, at almuens ve og vel var vigtigt. Fra den anden ende af bordet kiggede Gawain langsomt op fra bordet. “Måske er der ikke noget i vejen med Tristans iver? Måske var det nærmere Sir Lancelots modvilje, man burde kigge nærmere på?”. Sir Gawain kiggede ned i bordet igen og blev tavs. Sir Galahad kiggede på ham og tænkte for sig selv, at der i et kort øjeblik havde været et glimt i Sir Gawains øjne. Et glimt som tydede på, at Sir Gawain vidste mere end de fleste rundt om bordet. Et glimt han kun havde set hos en gammel troldmand for mange år siden. Men Gawain kunne da ikke være Merlin i forklædning?

Antal spillere: 5-10 spillere

Varighed: 30-60 minutter

Grad af tilfældighed: Lav

Indehaver af spillet: Rentemeisteren

Reglerne: Reglerne, (ingen BB&B house rules pt.), Spillets hjemmeside.

Side på BoardGameGeek: Her


The Resistance: Avalon er en variation af det populære forræderi-spil The Resistance. Den tydeligste forskel er selvfølgelig, at spillet foregår i den mytiske Kong Arthurs kongerige og ikke i en (forhåbentlig) fjern fremtid. Spillet minder desuden også meget om det i vores broderskab legendariske Werewolf. Der er dog vigtige forskelle mellem spillet Werewolf og The Resistance-serien. Først og fremmest er der ikke en Game Master i The Resistance-spillene, hvilket betyder at alle får lov at være en del af spiloplevelsen. Og så er der heller ikke et spillerelimineringselement, hvilket giver The Resistance en snert af Euro Game, da alle spilere er med helt til slut.

Avalon-variationen adskiller sig fra det klassiske The Resistance ved at have karakteren Merlin med som obligatorisk figur. Derudover giver spillet mulighed for at man kan introducere en række ekstra-karakterer for at balancere spillet i enten det godes eller det ondes favør.

 

Spillets grundmekanikker

Spillet starter med at alle spillere får tildelt en rolle på tilfældig vis. De fleste vil være Loyal Servants of Arthur, der skal forsøge at få alle missioner til at glide så smertefrit som muligt. Modsat vil der være to eller flere forrædere – eller Minions of Mordred. Deres rolle er at få missionerne til at gå i vasken. Endelig er der den helt afgørende Merlin-figur. Merlin spiller på de godes hold, men Merlin ved i modsætning til sine gode holdkammerater, hvem der er forrædere. Merlins rolle er at hjælpe sine holdkammerater på sporet af skurkene gennem ekstremt diskrete hints .

Spillet fortsætter nu i fem runder. Hver runder starter med, at én spiller er Leder. Lederen skal udnævne et hold på to til tre riddere, der skal på den første mission. De øvrige spillere stemmer nu om, hvorvidt det hold, som lederen har udstukket, kan godkendes eller ej. Kan det ikke godkendes, sendes lederstafetten videre til den spiller, der sidder til høje for lederen, som så nu får en ny mulighed for at udpege et hold. Afvises fem hold i streg, taber de gode hele spillet. Kan holdet godkendes skal deltagerne på missionen lægge en brik i en pose. De gode må kun lægge en SUCCES-brik i posen. De onde må selv vælge, om de vil lægge en SUCCES eller FIASKO-brik i posen. Er der blot én enkelt FIASKO-brik i en pose er missionen tabt. Går tre ud af fem missioner i vasken har de gode tabt spillet.

Lykkes det dem derimod at få tre succesfulde missioner starter spillets slutfase. Her får de onde én mulighed for at gætte, hvem Merlin er. Lykkes det dem, taber de Gode spillet.

 

Spiloplevelsen

Spillere, der har spillet The Resistance, Werewolf eller Mafia, ved hvor intenst et spil kan blive. Følelsen af, at man ikke kan vide sig sikre på, hvem der er fjende, er helt usammenlignelig. Samtidig er der intet mere tilfredsstillende end at se hvordan ens plan lykkes som forræder.

Fælles for The Resistance-spillene er som bekendt også den fordel, at man som spiller ikke kan risikere at ryge ud i første runde og dermed misse hele spillet. Omvendt forsvinder lidt af intensiteten, når man ikke frygter for sin fremtid i spillet.

Der hvor Avalon virkelig brillerer er med Merlin-karakteren. Man bliver nødt til at tillægge alles ord ekstra betydning, for det kan til sidst være altafgørende, om der er en, der har været for tydelig som Merlin-karakter. Det er samtidig også en stressende oplevelse selv at spille Merlin, da man ved hvem alle er, men man bare ikke kan få lov at sige det… tydeligt.

Avalon byder desuden også på en lang række ekstrakarakterer, hvor særligt The Lady of the Lake er anbefalelsesværdig. Det er en sandsigerske-evne, der går på tur. Man kan bruge kortet til at se, om én af de andre er god eller ond. Efterfølgende kan man så sige til alle de andre, hvad vedkommendes sande natur er… eller man kan lyve om det. Efterfølgende giver man evnen videre til vedkommende, man brugte det imod. Se eksemplet her: “Stannis (an Evil player) starts the game to the Leader’s (Stormesters) right and receives the Lady of the Lake token. The first Quest ends in success, the second Quest is a failure. Stannis, as the Lady of the Lake, chooses Mejling (a Good player) to examine. Mejling takes the two loyalty cards – and passes the Good card to Stannis. Stannis looks at the Good card and proclaims “Mejling is an Evil minion of Mordred” – an outright lie! Mejling is outraged and quickly rebuts “I never trusted you Stannis, and now I know you are a liar”. Stannis passes the Lady of the Lake token to Mejling. Mejling will be able to examine another player’s loyalty after the third quest is resolved. Mejling cannot use the Lady of the Lake on Stannis.

For at få et godt indblik i hvor intenst spillet er, kan man med fordel se den nederste af de to videoer.