Shadows Over Camelot

Shadows Over Camelot

posted in: Spil | 0

Shadows Over Camelot æskeIntet ånder fred og ro over Kong Arthurs borg, Camelot. Borgen er under belejring af en armé af belejringsmaskiner, pikterne angriber England fra nord, og sakserne lander på landets hvide kyster mod syd. Den Sorte Ridders mørke silhuet kan hele tiden anes fra borgens mure, og mørkets kræfter samler sig i det skjulte. Alt imens er Sir Lancelot forsvundet, kongens sværd Excalibur er på vej til at forsvinde ud i glemslen, og den hellige gral er lige så håndgribelig en artefakt, som den er i dag.

Heldigvis har kongen sin skare af trofaste riddere, der står klar til at redde riget og kæmpe for det gode. Eller hvad? Måske lurer der en forræder i blandt Kongens mænd. Er det den fromme Galahad, den mystiske saracener eller måske kongen selv?

Antal spillere: 3-7 (bedst med 5-7)

Varighed: 60-80 minutter

Grad af tilfældighed: Stor. Terningekast, træk af kort, tildeling af roller (herunder forræder) etc.

Indehaver af spillet: Rentemeisteren

Reglerne: Reglerne, Book of Quests. (ingen BB&B house rules pt.)

Side på BoardGameGeek: Her


Shadows Over Camelot er semi-kooperativt spil, hvor målet for de flestes vedkommende vil være at vinde over spillet i.e. Mørkets Kræfter. Der vil dog lure en ukendt forræder blandt de ellers så noble riddere. Forræderens mål vil være at forhindre ridderne i at gennemføre deres quests uden selv at blive opdaget. Ridderne kan under deres tur beskylde hinanden for forræderi, men enhver forkert beskyldning er blot endnu et skridt på vejen mod det godes nederlag. Spillet får en ekstra dimension, da det slet ikke er sikkert, at der overhovedet er en forræder blandt ridderne. Derfor kan spillerne ende med at køre endeløse beskyldninger af over for hinanden uden grund.

Spillets grundmekanikker

Spillet er bygget op omkring spillernes ture, der er fordelt på to faser: Progression of Evil og Heroic Actions

Under Progression of Evil skal spillerne hver tur vælge det mindste af flere onder. Vil man lade en belejringen af Camelot udbygges med endnu en katapult, vil man gennem heroisk selvopofrelse miste et life point, eller vil man trække et af de mystiske sorte kort, som altid resulterer i noget dårligt. Det kooperative element af spillet kommer ind her, hvor spillerne kan diskutere mellem hinanden, hvad det bedste træk er, men i sidste ende er det op til spilleren selv at afgøre.

Når ondskaben har haft sin tur, skal spilleren så udføre en Heroic Action, der skal gøre lidt bod på den skade, der er sket. Spilleren kan enten drage fra Camelot og ud på en heltemodig quest, kæmpe på en af de pågældende quests (jagten på gralen, kampen imod dragen, dyste mod den sorte ridder etc.), spille et af de hvide kort, der altid er gode, eller anklage én af de andre riddere for forræderi.

Hele målet med spillet er, at man skal samle så mange riddere til det runde bord som muligt. Succeshistorier, som f.eks. fundet af gralen, tilføjer en god ridder repræsenteret ved et hvidt sværd til bordet. Dårlige begivenheder som f.eks. fejlslagne quests, uretmæssige anklager om forræderi m.m. fører til sorte sværd rundt om bordet.

Spillet slutter, når der er nok sværd rundt om bordet til, at den ene af siderne har flertal. Spillet kan også slutte ved at Camelot falder under presset fra belejringen. Endeligt kan spillet afsluttes ved, at alle ridderne simpelthen er døde

Spiloplevelsen

Spillet bliver meget hurtigt intenst, da hver spiller hele tiden skal forholde sig til valget mellem det mindste af mange onder under Progression of Evil. Desuden betyder det sociale samspil også utrolig meget, da de fleste quests kræver samarbejde.

Samarbejdet bliver dog særligt udfordret pga. truslen om den mulige forræder. Særligt i vort broderskabs forræderiske ånd vil disse beskyldninger flyve hen over bordet, og ingen vil kunne stole på andre end sig selv.

Det er også værd at bemærke, at spillet er relativt kort, og man behøver derfor ikke afsætte en hel weekend, men man kan muligvis nå flere spil på en enkelt aften.