Dead of Winter

posted in: Spil | 0

Julen i fareDin familie er sandsynligvis død… eller det håber du i hvert fald på. For hvis ikke de er, vandrer de sandsynligvis rundt som en del af den umættelige horde af zombier, der har lagt det meste af jorden øde. Du er fanget sammen med en lille koloni af overlevere, der har sat sig for at skulle klare sig igennem den lange vinter.

Men I mangler våben, I mangler mad, I mangler medicin, skraldet hober sig op i jeres koloni, alt imens zombierne langsomt men sikkert trænger sig nærmere på jeres koloni. Heldigvis deler du skæbnefællesskab med en broget skare af overlevende, der tæller alt fra soldater, mødre, eks-julemænd til fordrukne pedeller, hunde og sågar en ninja. Gud ske tak og lov for, at I har hinanden, og at I alle kæmper for det fælles bedste… må man da håbe!

Antal spillere: 2-5 (bedst med 3-5)

Varighed: 45-210 minutter (varierer kraftigt efter det valgte scenario)

Grad af tilfældighed: Stor. Terningekast, træk af kort, tildeling af roller (herunder forræder) etc.

Indehaver af spillet: Rentemeisteren

ReglerneReglerne (ingen BB&B house rules pt.).  Videopræsentation af reglerne.

Side på BoardGameGeekHer


 

Dead of Winter er et overlevelsesspil bygget op om konstant at skulle træffe valg. Skal man prøve at samle mad sammen til kolonien, skal man kæmpe sig vej til politistationen for måske at finde et våben, er det risikoen værd at bevæge sig over til hospitalet for at få medicin til at behandle sine sår? Spillerne vil også konstant blive stillet over for meget maleriske dilemmaer i form af små fortællinger fra livet i zombie-verdenen. Alt imens spillerne prøver at nå den fælles mission, som kan være alt fra at dræbe så mange zombier som muligt eller at samle et stort forråd, vil alle spillere også have deres egen mission. Nogle af disse missioner er uskyldige. F.eks. vil en spiller måske have til opgave at skrabe lidt ekstra mad sammen til sig selv. men andre vil være knap så uskyldige. Muligheden for, at der er en forræder iblandt de overlevende, er i høj grad til stede. Denne forræder skal så ikke alene sørge for, at hans egen mission lykkes, men også sørge for, at de andre fejler.

Spillets grundmekanikker

Spillets oplevelse og grundmekanik ændres meget efter hvilket scenarie spillerne vælger til at begynde med. Det regulerer spillets længde, dets sværhedsgrad og hvor meget koordination, der er krævet af spillerne

Spillet spilles i runder, der hver især er delt op i to faser: Player Turn Phases og Colony Phases.

Hver runde begynder med, at kolonien bliver sat over for en krise. Det kan f.eks. være, at der har været røvere på besøg og har stjålet koloniens forråd. Denne krise skal så løses oveni hvad spillerne i øvrigt skulle tilkæmpe sig. Når krisen er fremlagt begynder spillerne så med deres ture

Hver Player Turn Phase starter med, at spilleren trækker et Crossroad Card. Dette kort indebærer en kort, men meget velskrevet, beskrivelse af en konkret begivenhed. Det kan enten være, at den elskværdige ældre mand får et hjertestop og skal slæbes gennem sneen til hospitalet, eller at de overlevende finder en gammel flyvemaskine, der måske kan bruges til at finde hjælp. Fælles for næsten dem alle er, at de indeholder dilemmaer.

Når spilleren så har forholdt sig til dilemmaet, skal han så beslutte hvad hans karakterer skal gøre. Deres handlinger er begrænset af, hvilke terningenslag spilleren har slået, kombineret med hvad spillerens karakterer har af evner. Soldaten vil f.eks. kunne slå zombier ihjel på meget dårlige terningekast, mens bondemanden vil være god til at finde og indsamle ting. Andre vil være dårlige til begge dele men har så til gengæld særlige evner, der kan være til god brug for kolonien. For at hjælpe sine karakterer kan spilleren så spille særlige kort, han har på hånden som f.eks. mad eller medicin.

Når alle spillerne har været igennem deres tur starter Colony Phase. Her tjekkes om spillerne har indsamlet nok mad til kolonien, om den er ved at flyde over med skrald, om krisens kriterier er opfyldt og om hovedmissionen er løst… og nåh ja, så tilføjes der selvfølgelig også flere zombier.

Spillerne skal hele tiden være opmærksomme på koloniens moral, der kan påvirkes i både negativ eller positv retning. Men som regel går det kun ned ad bakke for moralen. Dødsfald påvirker moralen negativt, skrald påvirker moralen negativt, Crossroads-kort kan påvirke moralen negativt, sult påvirker moralen negativt, uforløste kriserpåvirker moralen negativt etc.

Hvis alt dette ikke lyder svært nok, så husk på, at der også muligvis er en forræder i blandt. Men man kan ikke være sikker, da alle har deres egen hemmelige mission. Så spørgsmålene fylder hele tiden i ens hoved: Gav Preben ikke nok mad til kolonien, fordi han er forræder, eller fordi han har en mission om selv at beholde noget? Har Jonna tænkt sig at bruge den shotgun mod mig eller zombien?  Man har muligheden for at stemme en medspiller i eksil, men det gør ikke opgaven lettere.

 

Spiloplevelsen

Det anbefales kraftigt, at størstedelen af spillerne har sat sig ind i reglerne på forhånd, da selve spillet er kompliceret. Man har mange forskellige muligheder hele tiden, som man nemt mister overblikket over, hvis ikke man har styr på reglerne. Derfor vil man også ofte overse forræderen, hvis man ikke forstår vedkommendes valg, og vigtigere endnu, fravalg.

Der er virkelig gjort noget ud af selve world-building delen af spillet. Alle scenarier har en stemningsfyldt beskrivelse, der bliver underbygget af de mindst lige så stemningsfyldte Crossroads-kort. Dyster musik i baggrunden og et mørkt spillelokale vil utvivlsomt få stridsbrødrene til at begynde at se skygger uden for vinduerne.

Spillet har en relativt høj sværhedsgrad, da der ikke skal meget for at ændre en sejr til et nederlag men derimod meget til det modsatte.

En interessant feature er spillets individuelle missioner. Alle loyale overlevende vil have som fælles mål at gennemføre hovedmissionen, men de vil også skulle gennemføre deres egen mission. Det vil sige, at “de gode” sagtens kan have gennemført deres hovedmission uden selv at vinde. Forræderen vil på samme måde have det som sit mål at hovedmissionen mislykkes, men hvis ikke hans delmission er opfyldt, vil han tabe alligevel. Dette kan give interessante resultater hvor alle, nogen eller ingen vinder et spil alt efter hvilke hemmelige missioner, de fik tildelt til at begynde med.